fredag 28 december 2007

Las Vegas dag 14

Jörgen dag 14:

Sovmorgon men runt kl.12 är uppe och köper ett dagspass på Monorailen för 9 dollar.
Vi tar tåget hela vägen till slutstationen MGM. Där kollar vi på lejonen och käkar frukost vilket består av en vedugnspizza av högsta kvalitet. Kanske en av dom godaste pizzorna någonsin. Sen går vi över gatan till New York och ser frihetsgudinnan och glider runt lite bland butikerna. Efter New York är det Paris som gäller. Där har dom en exakt kopia av Eiffeltornet men 50% mindre. Vi köper en biljett till toppen och ställer oss i kön och 10 minuter senare är vi på toppen. Det är mörkt ute och staden lyser som vanligt väldigt starkt. Vi plåtar en hel del bilder men det är kallt och vi ställer oss snabbt i kön för nedfärd. Sen tar vi Monorailen till Imperial Palace där vi har fribiljetter till deras utställning med klassiska bilar. Helt klart sevärt och en massa snygga gamla bilar.

Pokersuget kommer mer och mer och vi fotvandrar till Venetian för att spela deras kl.20 turnering 130dollar + 1 rebuy 50 dollar.

Vi är framme en 20 min innan start och reggar oss. Turnering har ca 45 spelare och jag får en del spelbara händer första 3 perioder. KK vinner jag då jag reraisar preflop men med JJ så kommer det en K högflopp och jag viker. Har även J 10 med flopp K 10 10 men checkar i första position och tyvärr kommer tredje klöver på turn och jag ger upp potten på rivern.
AK ger jag oxå upp utan träff på floppen. Har i pausen tappat ner till 3.2k från 4.5k.
Blindsen är 100/200 med 25 ante så det börjar bli dax att göra nått. Har 2.7k när jag får 99 och ställer in degen men får syn av AA och är ute på plats 24. Strax efteråt åker Anders ut men Pekka har en skaplig stack. Tyvärr räcker det inte ändå fram utan Pekka är ute på plats 11.
Vi käkar på kinastället alldeles bredvid pokerrummet vilket tyvärr är en besvikelse och inget att rekommendera. Sen blir det Monorailen tillbaka till Sahara och en ganska tidig sänggång.




Pekka dag 14:



Vi köper dagsbiljett till monorailen för att se några ställen som vi ännu lämnat obesökta. På MGM är det dags för frukost, och det får bli pizza för hela gänget.
Jag tar en vegetarisk vedugnsbakad Calzone som ger en klockren tia (max alltså) på Karvonenskalan. Ingredienserna är fräscha, och smaken avviker på ett mycket positivt sätt från tidigare pizzor jag ätit.

Mina kompisar mumsar instämmande vidare.


Vi går till New York New York och kollar runt lite, denna miniatyrkopia av en annan del av landet. Paris är nästa anhalt med halvskalekopian av Eiffeltornet. Detta bestigs via hiss till en topp med juste utsikt över stadens ljus. Iskalla vindar jagar oss snabbt ner till markplan. Sedan gör vi en strategisk uppdelning, där AE drar till cashgamet på Venetian och Jörgen och jag till en bilutställning på Imperial Pallace. Rollsor, Jaguarer och Porschar trängs ihop med amerikanska muskel/glidarbilar från förr. Jag paxar för en av Jaggorna. Venetian: Det är viktigt att inte riskera att åka ut redan i början, så i en av inledningspotterna slösynar jag på klonkad trips där motsåndaren betar ideligen, för att till slut på rivern bara checka. Rivern kan ha gett honom färg, så jag synar bara. Ett sus går genom bordet då jag visar upp – en kåk! Hoppsan, jag hade visst träffat sexan också. Endast QJ och QQ hade slagit mig. Svenskarna är tydligen supertajta! På sedvanligt manér bygger jag upp stacken duktigt – från 4 500 till 16 000 på ett par timmar. Bl.a. Går killen till vänster om mig all in där jag blixtsynar med QQ och vinner. En till smallstacks all in synas ner framgårngsrikt med 22. Jag är enda svensk kvar, och blindsen börjar komma ikapp. En ny spelare, Kines förmodligen, sätter sig till vänster om mig. Jag får QJ i spader och funderar på en all in i en obetad pott med mycket blinds+limp, men avstår efter lite funderande. Kinesen gör stunten istället med TJ, får syn, sätter stegen – ett snäpp lägre än den jag skulle ha fått – och drar in en jättepott. Han tar några potter till i rask följd. Jag får A9, får syn i min BB av en tajt lirare, jag försöker skaka av mig honom med 40 % av min stack. Killen går all in, och jag foldar skamset. Mitt dåliga spel avslutas med att jag åter på stora blind, rejält inne i all in mode, slänger in resten med 92. Kinesen blixtsynar som sista spelare med A2. HPK har lämnat turneringen. Vi går till närmsta krog, en kinesrestaurang. Ölen kan beskrivas som svag, och förmodligen fri från såväl klor som alkohol. Köttet är smaklöst, och med de knivar vi lyckas tigga till oss (sked, gaffel & träpinne i defaultläget) går det med viss ansträngning att såga sig genom köttet. Skulle vilja se tricket utfört med pinnar. Jag kommer att besöka restaurangen igen endast om jag blir svensexad hit iförd ögonbindel.

Inga kommentarer: