söndag 16 augusti 2009

Las Vegas 2009 - a true story

Dag 1 - 24h trip

I arla morgonstund kl.06.36 låser jag dörren och tar bilen til Västerås där jag hämtar upp Anders,Pekka och Tobbe.
Färden fortsätter till Arlanda där vi är strax före halv nio. Har tur att min släkt från Sollentuna är där och kör hem min bil till dom så vi slipper långtidsparkeringen.
Vi ställer oss i incheckningskön och det var väl en halvtimme innan det är vår tur. Boardingkorten kommer ut som planerat och hon är lite förvånad att vi bara har handbagage för 3 veckor i Vegas....
Pekka har till och med gått ett steg längre då han bara har laptopväskan och blåbärsoppa :-)

Vi tar oss dierekt till vår gate och SAS som ska föra oss till Chicago. I planet har vi rad 45 av 46 och alla stolar har entertainment system så vi ska nog roa oss i 9 timmar.
Tyvärr så får jag sitta riktigt obekvämt då det inte går att fälla upp stolsarmstödet mer än 3/4 av vägen. Vilket betyder att jag under 9 timmar sitter med ett stenhårt armstöd i ryggen och utan möjlighet att vila.
Helt klart inget jag kan rekommendera någon.......
Blir iaf lite spelande på entertainment systemet men inga filmer eftersom dom startade samtidigt för alla och jag lyckades inte tajm in starten på en film.
På slutet av resan hänger sig mitt system så då blir det mest snack med Tobbe innan vi landar i USA.

Chicago kl.12.00 och vi lämnar i det gröna kortet och passerar tullen smärtrfritt.
Sen blir det tåg från terminal 5 till terminal 1 det går väldigt smidigt.
Tar oss nära vår gate 21 där vi ska flyga US Airways till Las Vegas. Vi är lite hungriga så slänger oss in på ett ställe där dom har pizza.
Det blir såklart en Chicago pizza för 13 dollar som sitter väldigt fint.
När vi ska gå till gaten så slänger vi ett öga på monitorerna som har all info om avgående plan och där ser vi att dom bytt till gate 9 istället.
Bara vandra tillbaka och vi kommer fram lagom tills dom öppnar boardingen.
Nu har vi rad 7,8 och 9 lite utspridda men Anders och hamnar på samma rad.
Resan tar bara lite över 3 timmar och det är gott om utrymme och jag lyckas till och med slummra till i ett par minuter :-)

Klockan är lokal tid ganska precis 17.00 när vi är tillbaka i LAS VEGAS !
När vi kommer ut så undrar men direkt var varmluftsutblåset är... Men varmluften försvinner inte och det är som att gå med en hårfön framför sig hela tiden :-)
Vi har hyrbil så tar oss via tåg och buss till biluthyrningen.
Bilen står där och väntar på oss det är en snygg blå Dodge Charger.
Är lite trafik men Tobbe kör oss lugnt och säkert till Startosphere där vi parkerar i garaget.


Ingen kö i hotelllobyn och vi får ganska snabb och utan problem nycklar till våra rum. Dom ligger i torn 4 våning 17 och rummetsnummer 23.
Skönt att komma in på rummet och det ser helt ok med mycket stora och sköna sängar.

Vi packar upp och chillar lite in vi tar bilen och åker till Walmart, en stor varuhuskedja somn har det mesta.
Tobbe har ju haft bil här tidigare så han hittar dit direkt.
Pekka och jag ska ju köpa varsin filmkamera och jag ska även ha en fotokamera.

Vi shoppar loss på en hel del grejer jag köper en väska för hemresan så man får med sig allt man handlar.
Tyvärr har dom inte vår videokamera men jag köper mig iaf en fotokamera Canon Powershot SX10 IS med ett 4gb kort för 3k sek.
Blir även en del snacks och dryck som vi ska ha på rummet plus att vi köper två telefoner så vi ska kunna ringa billigt här och även lite hem.
Vi avslutar dagen med en Angusburgare och en stor jordgubbsmilkshake på McDonalds.
Riktig god burgare och en riktigt stor och god shake :-)

Efter att ha varit på resande fot i över 24 timmar är vi rätt så slitna och trötta när vi kommer tillbaka till hotellet.
Känns inte som om man skulle vinna något på att spela poker nu. Dessutom är kl.22 och dom flesta turrar har börjat.
Så det blir rummet och lite tv innan vi försöker sova.
Somnar väl in strax före kl.23 men kl.03.00 vaknar både Tobbe och jag, båda är riktigt pigga.
Vi snackar om att gå upp och spela cashgame eller kanske ta bilen på en runda i Vegas natten.
Men bestämmer oss för att försöka somna om vid 04.30 lyckas vi :-)
Det var den första dagen i Vegas. Avslutar med en liten video.


Inga kommentarer: