lördag 1 augusti 2009

Barcelona dag 6

Sjätte dagen och den värsta tilten någonsin.......
Dagen började precis som alla andra dagar vi softar lite på rummet för att sen dra ner til stan.
Jag står och velar lite om jag ska ta med filmkameran eller inte för det är lite jobbigt att bära kameraväskan. Den åker med tillslut då jag knappt filmat något alls.
Brukar ha min vanliga kamera runt halsen men eftersom jag har fotat det mesta dom 300m till t-banan så tar jag aldrig upp den....
Vi åker 3 stationer till centrum och tar rulltrappan upp det är då jag märker det, kameraväskan är tom !
Fattar direkt vad som hänt, ficktjuven har varit där. Har ju läst att dom finns i t-banan och att man ska vara försiktig. Vet att det hände i första rulltrappan upp då Calle åkte först och en snubbe kom ifatt mig bakifrån, såg det i ögonvrån och trodde han skulle gå förbi men vi var ju snart upp så tänkte väl att han väntade på det. När vi kom upp så såg jag i ögonvrån att han direkt vände och gick ner igen vilket jag tyckte var konstigt. Väl uppe från den andra rulltrappan så märkte jag allt.
Man blir ju ganska tiltad och besviken.
Det var ju en långrad med "coinflips" som gick fel, jag kunde ju lämna väskan hemma, jag kunde ju haft kameran runt halsen, jag kunde åkte före Calle i rulltrappan osv........

Vi käkar lite frukost på ett cafe och jag försöker komma över tilten vilket såklart inte funkar så bra. Vi vandrar runt lite i småbutikerna och vi köper båda ett par nya solbrillor.
Solen steker på och det är runt 30 grader vi vandrar i gränder och försöker söka skuggan hela tiden. Hamnar lite utanför turiststråket och en del rätt slitna kvarter. Men vi tar oss tillbaka till La Rambla (gågatan) och sen går vi ner mot havet. Där fläktar det skönt och vi sitter en stund på en bänk i solen och kollar på tursitbåtarna. Sen går vi vidare och besöker ett stort shoppingcentrum och går runt lite där men blir inga köp. Vandringen fortsätter i hamnen tills vi kommer upp mot stan igen då tar vi en taxi till hotellet.

Vi bestämmer oss för att käka på den lokala stället på hörnet som vi gått förbi varje dag.
Slår till med en entrecote med ostsås till plus att vi delar på en flaska rödvin.
Maten var en stor besvikelse och vi är både väldigt missnöjda och det går inte att äta upp den sega biten. Slänger i oss allt vin och betalar den saftiga (alldeles för dyra) notan och går tillbaka till hotellet. Där satsar vi på glass som efterrätt och sen kör vi ett par drinkar.
Sitter länge där och snackar om allt möjligt tills vi ser att klockan är 02.30 och det är bara vi kvar. Dax att sova lite efter en dag som verkligen inte var rolig............

Inga kommentarer: