måndag 30 juli 2007

Klonkilainen

Ja det har hänt en hel del sen förra blogg inlägget.

Fick ut lite Team Ufo pengar och valde att sätta in en del på Svenska Spel efter som alla säger att det är fiskar där :-)

Så på onsdagen började jag spela mest 2.50/5 Holdem och Omaha och det gick rätt bra direkt första dagen slutade med över 2k plus.

Torsdagen och eftersom jag är "ledig" från "jobbet" så blev det en del SS även idag.
Gick okej och det blir ett litet plus resultat. Bland annat så reraiser en snubbe mig till 300 när jag har QQ han har typ 260 kvar så jag dubblar tillbaka och han ställer in sina sista 10 och jag synar såklart. Alla kort kommer under Q och han har ställt in degen med K7 (!) :-)

Fredag och inte lika bra flyt på SS går in i en massa bra händer men på kvällen provar jag Omaha hi/low och spelar tillbaka förlusten och hamnar lite plus.

Då var det lördag och dax för Dr.Proctors Invitational på Club7 i Västerås. Ett 2k event och förhoppningarna fanns för runt 40 spelare. Men tyvärr blev det bara 19 spelare varav nästan hälften 8st från HPK.
Jag hade ingen bra start och låg väl på runt 8k när jag fick byta bord. Hamnade i en bra position med Indiscreet till höger och bland annat Wojtek till vänster.

Efter en stund så ser jag ner på AA och blinds 150/300 några limpare före mig. Jag väljer att höja upp det till 1400 men tyvärr så synar Wojtek, chipleadern och Indiscreet. Jobbigt att se en flopp med AA mot tre till men floppen kommer Q 7 2.
Jag får två checkar till mig och jag har 6.1k i stacken och potten ligger på 6k.
Här väljer jag att slowspela och checkar till siste man som är Wojtek. Har ju en förhoppning att han ska satsa precis som han brukar göra OCH mycket riktigt han satsar 3k.
En fold och Indiscreet synar då tryck jag in min stack på 6,1k och potten är då på runt 18k.
Wojtek steker länge men foldar till slut (!). Indiscreet måste ju nästan syna och det gör han oxå med QJ men mina AA håller och jag har över 20k i stacken :-)

Får inga kort sen men plockar upp JJ och jag synar chipleadern som höjt till 900 men då slår Wojtek om med 3.5k till. Både jag och chipleader viker oss och jag visar JJ då visar chipleadern oxå JJ snack om att dra dött.

Gör något dåligt spel och tappar ner till runt 15-16k när det blir finalbord.
Får en okej position på finalbordet men väl där så får jag inga spelbara kort alls........
Pekka Ko som är short ställer in sin 3.7k och jag synar med AQs men hans 10 10 håller och jag är nere under 10k.
Gör ett tveksamt spel med min lilla stack då jag synar utg som dubblar min BB och fått en syn innan. Man kan kanske inte syna som shortstack där jag måste ju ställa eller vika. Men ok jag har K5 och floppen kommer K 5 6 jag checkar snabbt och utg ställer in en foldar och jag synar såklart. Mina två par håller mot hans KQ och jag har en ok stack på 20k igen.

Några spelare åker ut (Wojtek, Pekka Ko + några till) och vi är 5 kvar med 4 priser alltså spel om ballongen. I det läget är Juhani väldigt short men han håller sig levande.
Indiscreet höjer till 3000 (3xbb) och jag har BB och ser ner på 99 ett monster (!).
Jag ställer in och Indiscreet blixtsynar då vet jag att jag är slagen.
Han har QQ men på något mirakulöst sett så kommer det en 9:a på rivern :-)
Nu är Indiscreet nere på 4k och Juhani har 6k så det blir en hel del spel innan Indiscreet åker på ballongen.

4 kvar och jag ligger 3:a med 28k chipleaderna har 85k , Jocke 65k och Juhani 6k.
Jag ser ner på A 10 i sb och ställer Juhani all in han synar med Q9
På turn kommer en 9:a och han dubblar upp.
Nu med 22k så ser jag A 10 igen och höjer till 5000 Jocke synar.
Flopp A Q 5 han checkar och jag ställer in mina sista 17k han blixtsynar med AK och jag är ute....
Lite surt att inte kunna greja pallplatsen men fick iaf någon krona tillbaka.

Söndag och shootout på klubben.
Inte ofta man spelar en live shootout och det är väl tur det......
Jag hamnar på samma bord som Pontus, Eric, Minhda, Fredirk N och Jim S.
Slaskar för mycket men blir oxå brutalt utdragen av Pontus och Eric. Är nere på 1000 marker och ingen har ännu åkt ut........
Jag försöker ta det lugnt och limpar bara med istället för att ställa med 10 10. Då hör jag att Benny just åkte på bord 2 och då det blir en raise på mitt bord ställer jag in hela stacken.
Möter KK och jag är ute.

Spelar lite cg 2/4 Texas och Omaha men knarkar för mycket då jag tycker 3 4 4 6 är en bra hand då en spelare pottat fått en syn och en spelare till går all in. Kostar runt 300 att syna för att se floppen och jag har bara 500 i stacken. Jag vet att potten är på nästan 1200 då alla synat och jag är oxå rätt säker på att den som pottat först har AA. Så jag knarkar med för 300 och potten blir då 1500. Floppen kommer Q 5 5 , jaha det var det Fredrik J som pottade först ställer in allt och får syn av Calle. Kostar mig allt alltså 210 i en pott på 1800. Men Minhda och Hannu redan all in plus Fredrik och Calle i potten så ser jag nästan inga chanser här då nån säkert kan har QQ. Så jag viker turn kommer 4 och river x........
eFredriks AA håller och han vinner den största potten Minhda vinner en mindre sidopott med färg.
TILT min kåk med 44 hade ju vunnit allt !!...............
Gjorde jag fel ?

Sen öppnar vi ett nytt bord och kör äkta Dealers Choice med alla spel. Jag är tiltad i flera timmar och inte blir det bättre av att jag två gånger viker mig på turn i Omaha 5 2 för en liten satsning. Hade fått i fyrtal i tvåor första gången och fyrtal i knektar andra gången.
Ska väl nämnas att på båda dom flopparna så låg jag under mot set i 7:or och set i kungar innan jag hade träffat min en outare på rivern. Så folden är ju rätt läst men det blev ju inte så kul.
Backar en hel del innan klockan blir 22 och nät dax.

Team Ufo (Fredrik och jag) spelade Mansion 150k och Sunday Million.
Vi lyckade kvala in till Mansion i samma satellit med 29 spelare och 2 platser.
Fredrik lyckades kvala in till Sunday Million i en double shootout och just den här är det månadsfinal och inköpet är över 500 dollars.

Mansion böjade helt ok innan jag på BB hamnar i lite problem.
Jag har 8 6 och floppen kommer 8 4 2 en limpare satsar lite och jag synar.
turn 6 jag checkar bara och han satsar jag kan inte vika utan synar.
river x jag checkar han satsar och jag måste syna (lyckades iaf håll ner potten bra).
Han visar 22 och vinner.

Vi är iaf ok med efter första timmen.
Under den andra är jag short och ställer från Utg med A2s får en blixtsyn och BB synar oxå.
Ingen av dom har nått A och floppen kommer A xx turn A och river 2 klonk !
Efter den andra timmen är jag ok med 6k men Fredrik ligger runt 3.5k

SM (sunday million) går riktigt trögt och vi får inga spelbara händer alls.
När vi har runt 7k synar vi med 55 och floppen kommer 4 5 7
En spelare ställer sen in och vi synar och slår hans 44.
Vi är uppe på 14k men sen blindas det ner. Men vi får en spelbar hand QQ utg och höjer lite alla foldar. Tiden går och blindarna blir högre. När vi är nere på 6k så ställer vi på då alla foldat till oss på SB. Men på BB sitter Legato (Bo Sehlstedt) och han har en storstack och synar med A8.
Vår K2 får ingen hjälp och vi är ute på plats 900 av 3000.

Mansion går bättre och Fredrik lyckas dubbla upp med QQ mot JJ.
Med 200 spelare kvar av 1072 och med 135 priser är blindsen höga.
Jag blir tvungen att ställa på knappen med 6 4 i spader men BB synar med AJ och jag är ute.
Fredrik går som tåget och ett tag med runt 60-70 spelare kvar är vi i ledningen med över 100k
Vi hade tur i en pott då vi med KQ på knappen går in i AQ men på floppen får vi färgdrag och på turn hålstegdrag och många outs och rivern är en Kung.

Vi spelar säkert sen men tyvärr inga bra kort utan vi får stjäla blinds med mindre händer och det funkar ok. Med 10 spelare kvar är det en kamp om att nå finalbordet och nästa prisnivå.
Vi ligger bland dom sista där och blindarna är otroligt dyra. Vi har A9 och ställer in får en syn av AK men rivern är med oss då 9:an kommer. Stort jubel i lokalen :-)

Finalbord och riktigt stora pengar att spela om. En short på SB ställer in och det kostar oss 71k och potten är 130k, Vi vet att han slaskar och kan ställa på en massa händer (nästan allt). Vi synar med Q8 och han har J 10 men på turn kommer J och vi tappar ner till 200k.
Chipleadern slår ut några spelare och vi är 6 kvar när det är paus.

Vi ligger på 180k och ligger sist när blindarna går upp till 16k/32k 1600 ante.
Potten är alltså på 56k och vi säger redan innan att vi ska ställe på knappen om alla foldar och oavsett vilken hand vi har. Vi får 10 4 och alla foldar vi ställer in men BB hittar syn med QJ i spader. Ajdå men floppen kommer 10 2 4 men alla i spader......och vi är ute
Han som slog ut oss vann sen turneringen och 33k dollars.

Vi fick 6.3k dollars och är väldigt nöjda med det. Vi vann 2st 30-70 dueller på vägen fram. Lite synd bara att AQ var den enda handen vi fick på finalbordet och den vann vi utan syn.

Måndag och jag har spelat Mansions 10k och 5k garanti
Tyvärr med samma resultat........ i 10k åker jag med AA mot QQ och i 5k åker jag i en jättepott med AA mot 77. Ibland är poker så jobbigt..........
Men ligger iaf lite plus på cg idag.

3 kommentarer:

Koivulainen sa...

Nästan så jag ska ta royalty-pengar på din rubrik, väldigt snarlikt mitt copyrightade nickname. Tyvärr existerar ju inte ordet "klonk" i min vokabulär så jag tror du klarar dig ändå... : )

Omaha-handen, ja vad ska man säga...jag fick ju äran att vara dealer under den och fick alltså studera den på nära håll. Den handen är egentligen ett perfekt exempel på hur många överspelar AA i omaha, den är egentligen nästintill värdelös ifall inte de två andra korten på hand på något sätt ger fler dragmöjligheter. Nu i det här fallet är det helt otroligt att den handen står i slutändan mot två spelare av tre möjliga i potten och därmed tar hem största delen av pengarna.

Din preflop-syn är helt ok även om du redan i det läget lika gärna hade kunnat trycka all-in och besparat dig själv svårare beslut längre fram. Du commitar ju ändå 60% av din stack och bör ju, med tanke på stackstorleken, trycka in resten också och det om inte preflop så åtminstone på floppen oavsett vad. Att du lägger dig postflop är nästintill kriminellt, du kan ju inte räkna med att någon redan har kåken klar för de kan ju sitta med t.ex. AAxx, KKxx och 89TJ för allt vad du vet. Visst, floppen är inte vacker men med så lite kvar i stacken och så mycket i potten finns det egentligen inga alternativ. Skulle du ha lagt handen skulle du ha gjort det preflop i så fall men när du väl gav dig in i leken borde du ha fullföljt.

Det hade varit en helt annan fråga ifall det hade rört sig om djupare stackar, då hade en fold på floppen varit given.

Där har du mina 50 cents eller vafan det heter... : ) "Party like it's your birthday...lala..."

FTJ sa...

Jag tycker du gör en bra läggning,
seriöst, du har inte många outs och du spar 200kr.
Ang överspel av AA så är det ju klart att jag överspelade dom efter floppen, men det har också lite att göra med frustration över att få 4 syn preflopp när jag bettar pott 185kr.

Koivulainen sa...

Jag förstår din frustration i det läget, Fredrik, och har du väl valt en aggressiv linje i handen lär du ju fullfölja den. Vad jag menade är att det inte är många händer som AAxx är favorit mot preflop och jag själv har som vana att spela den relativt lugnt, visst en liten höjning är väl inte fel för att ge mig själv pottmässigt manöverutrymme på floppen men mer än så brukar jag inte trycka.